Vaše budúce auto možno bude mať nainštalovaný head-up display, ktorý zobrazuje šípky mapy nad cestou a naznačuje tak body, ku ktorým sa chcete dostať. Toto sľubuje nový DLP chipset pre head-up displeje od americkej spoločnosti Texas Instruments, ktorý zdvojnásobuje zorné pole a pracuje s jasnejšími svetelnými zdrojmi ako LED a lasery.
Head-up displeje v autách dvihnú kľúčový panel nástrojov a vycentrujú informácie na vizuálny displej, ktorý je umiestnený na spodnej časti predného skla, čím sa bude zdať, že sa vznáša tesne nad líniu kapoty: rýchlosť, nastavenia tempomatu, audio, identifikácia volajúceho, navigačná šípka a smerovky vchádzania, resp. vychádzania z pruhu. Tento nový chipset umožňuje, že údaje sa dajú zobraziť vyššie a vznášajú sa nad danými vyznačenými miestami, ktoré hľadáte, napr. dve po sebe nasledujúce zákruty.
Na trh bol uvedený čip typu TI DLP3000-Q1. Balenie obsahuje 7,62 mm digitálne mikrozrkadlové zariadenie (DMD) 800 x 480 (WVGA) digital micromirror device (DMD) a spínač, DLPC120.Momentálne sa vzorové chipsety dodávajú výrobcom áut a popredným dodávateľom. Spoločnosť tvrdí, že výrobcovia automobilov čoskoro spustia LED osvetlenie (svetlo, ktoré ožaruje otáčajúce sa zrkadlo) a môže byť zdokonalené na ešte jasnejšie laserové osvetlenie. Laser sa odráža od DMD a od postriebreného rámu na spodnej časti predného skla. Ignorujme teda povery, že výrobcovia mieria laserom šoférom priamo do očí. Skôr bezpečnostná agentúra NSA sa pomocou neviditeľného lasera snaží zachytiť hlasové vlny, ktoré vibrujú a odrážajú sa od skla. Verte nám. Ostatné stránky už boli umlčané. . .
Texas Instruments tvrdia, že zorné pole zdvojnásobili na 12 stupňov, čo znamená že v prípade potreby môže displej pokrývať väčšiu plochu predného skla a v prípade vyššieho vodiča, ktorý prevezme riadene po nižšom je nastavenie výšky displeja jednoduchšie. Možno najlepším je fakt, že DLP chipsety na rozdiel od LCD nepoužívajú polarizované panely, ktoré tmavnú až černejú pri pohľade cez polarizované slnečné okuliare.
Ešte presnejšia navigácia
Po viac než desaťročie automobilový priemysel zápasil s problémom, ako nastaviť navigáciu pre šoférov bez orientácie ako aj pre motoristov, ktorí dostanú do dvoch
alebo aj troch ulíc alebo východov nachádzajúcich sa v tesnej blízkosti. Pokyn „po 800 metroch zabočte na druhý výjazd“ môže šoféra zmiasť, hlavne ak ho počuje, práve keď prechádza výjazdom (“je to prvý výjazd?”). Ako je možné vidieť na obrázku, navigačná šípka ukazuje presne na správny výjazd.
Predpokladáme, že výrobcovia automobilov poskytnú šoférom istú voľnosť nad transparentnosťou šípky. Čo priemyselná komisia považuje za správne, môže byť pre jednotlivých vodičov príliš veľa alebo málo. Taktiež si myslíme, že vodiči môžu spätne nastaviť informácie na prednom skle. Naozaj skutočne nemusíte celý čas vedieť, že priemerná spotreba paliva je 15 litrov, momentálna spotreba 22 litrov, palivo vystačí na 580 kilometrov alebo že výdrž batérie v mobilnom telefóne klesla o jeden dielik. To je len príklad toho, čo je v navigácii možné.
Záujem o head-up displeje narastá
Head-up displeje sa v lietadlách používajú už od 60-tych rokov minulého storočia. V automobiloch sa síce vyskytli v polovici 80-tych rokov, no ich rozkvet nastal ku koncu 90-tych rokov, kde sa využíval malý čiernobiely CRT displej, ktorý zobrazoval len veľmi málo informácií. Niektoré z nich sa využívali ako primitívne displeje pre nočné videnie. Boli značne rozmerné a vydávali veľké množstvo tepla na palubnej doske. Používanie head-up displejov nabralo na význame približne pred desiatimi rokmi využitím LCD panelov.
Niektorí výrobcovia automobilov sa pokúšali nájsť lacnejšiu verziu head-up displejov. Honda Civic mala malý, doplnkový nástrojový panel s LCS displejom umiestneným v spodnej časti predného skla. Mazda a Mini mali transparentné panely nad panelom nástrojov. Mazda ho nazýva Active Driving Display (obrázok vpravo).
Aby sa head-up displeje uchytili, potrebujú znížiť svoju cenu. BMW ponúka head-up displeje takmer vo všetkých svojich radách. Fungujú ako samostatné vybavenie a stoja približne 1200 USD, pričom ceny v balíkoch sa pohybujú od 2000 do 3000 USD. Aby sa displeje dostali do povedomia bežných ľudí, je potrebné, aby ich cena klesla pod 500 USD. Dôležitejšie však je, že vodiči potrebujú istý čas na to, aby ocenili, ako head-up displej znižuje ich rozptýlenie, ak majú v dosahu očí iba tie najpodstatnejšie informácie.