Spoločnosť cynora GmbH a Technologický Inštitút v nemeckom Karlsruhe (KIT) spoločne ohlásili úspešné uvedenie projektu cyFLEX, ktorý hovorí o organických LED diódach (OLED) ako základ pre generovanie flexibilných a luminiscenčných povrchov v aplikáciách inteligentných balení a propagáciách. Samosvietiace balenie a ultratenké flexibilné propagačné panely pre všetky druhy výrobkov sa možno čoskoro stanú realitou a urobia zásadný prevrat v produktovom marketingu.
Účelom spoločného projektu cyFLEX je vyvinúť životaschopný OLED materiál pre aplikácie masového trhu, ktoré môžu byť integrované do svetelných balení všetkých druhov výrobkov. Okamžite dostupné zdrojové materiály ako meď a nové efektívne procesy na výrobu OLED dopomôžu k tomu, aby sa svetelné balenia čoskoro dostali na trh. Nemecká spoločnosť cynora GmBh a Svetelný technologický inštitút na KITe vytvoria konzorcium, ktoré pokryje hlavný reťazec od vývoja materiálu až po konečný výrobok. Projekt preskúma spôsoby adaptácie OLED materiálov na funkčné procesy tlače povrchov ako aj optimalizovanie výrobných procesov jednotlivých súčiastok. Spolu s úzku spoluprácou so špičkovým združením Forum Organic Electronics majú za cieľ zrealizovať maloobjemovú výrobu potlačenej flexibilnej OLED fólie v regionálnom výskumnom a vedomostnom prenosovom programe InnovationLab GmbH (iL). Projekt bude vychádzať zo znaleckých posudkov združenia z oblasti tlačenej organickej elektroniky, aby tak úspešne skombinovali materiál a vývojový proces v jednej aplikácii.
Projekt cyFLEX bude trvať dva roky s rozpočtom 619 000 EUR, ktorý dostala spoločnosť cynora GmbH, pričom 309 000 EUR poskytlo Federálne ministerstvo vzdelávania a výskumu (BMBF – Bundesministerium für Bildung und Forschung).
Generálny riaditeľ spoločnosti Dr. Thomas Baumann vysvetľuje, ako projekt uľahčí výrobu OLED diód: „Základná štruktúra OLED diód pozostáva z viacerých nanometrových vrstiev, ktoré sú postupne aplikované na flexibilné materiály ako plastová fólia, pričom využívame špeciálne tlačiarenské procesy. Jednou z oblastí, na ktoré sa projekt cyFLEX zameriava je premena OLED materiálov na vhodné tlačiarenské a povrchové procesy. Ďalším krokom bude vyvinúť spracovateľné OLED diódy, ktoré by mohli byť využívané v tlačených baleniach.“ To by umožnilo zákazníkom získať obaloviny so svietiacimi a animovaným obrázkami, logami a textami – čo vytvorí ďalšie podnety v produktovom marketingu. „Rovnako podnetné bude aktivovanie svietiaceho efektu, ak zákazník pristúpi k baleniu. Takýto obal pritiahne jeho pozornosť ešte viac,“ opisuje ďalšie možnosti aplikácie dr. Norman Michaud zo Svetelného technologického inštitútu z KITu.
Ďalšie oblasti využitia OLED diód:
V oblasti svietenia a displejov je OLED technológia predmetom dlhodobého záujmu zo strany technologicky vyspelých spoločností. Značky ako Samsung už hromadne začali integrovať OLED technológiu v displejoch v smartfónoch a digitálnych fotoaparátoch a odborníci na svietenie Osram a Philips už propagujú vlastné OLED svetelné zariadenia.
Diódy OLED, ktoré pozostávajú z organických polovodičov sú samožiariace ploché svetelné zdroje s hrúbkou iba niekoľko nanometrov. V rýchlorastúcom trhu displejov hrajú kľúčovú úlohu v revolučnom rozvoji tým, že umožňujú dosiahnuť žiarivé farebné efekty na tenkých a teoreticky transparentných displejoch.
Obalový priemysel – ktorý sa vždy snažil prísť s efektívnymi riešeniami pre základné otázky, napr.: Ako môžem odlíšiť svoj výrobok od konkurenčných na predajnom mieste? Ako môžem prilákať pozornosť na môj výrobok? – v poslednom období pozorne sledoval vývoj OLED technológie pre používanie v moderných baleniach, ktorá využíva svetlo a pohyblivé obrázky, texty a logá. Projekt cyFLEX by mohol otvoriť úplne nové možnosti pre produktový marketing a priniesť tak radikálne zmeny do oblasti maloobchodu takého, ako ho dnes poznáme.
Uzasne! Pouzi a zahod! Dalsie mrhanie surovinami a predrazovanie vyrobkov. Tentoraz nielen v podobe pestrofarebneho obalu, ale este aj s pribalenou ekeltronikou, ktora nepridava ziadnu hodnotu (ako cela reklama a obal samotny, ked neratame ekozataz), treba ju zaplatit a po pouziti vyrobku sa vyhodi! Dovolim si pouzit myslienku uz ani neviem koho: clovek 21 storocia ma technicke myslenie hodne vesmirneho veku, ale spolocensku inteligenciu pracloveka. Apropo, nezabudnite si pustit na najnovsom 3D televizore kredenc a na premiovom SUV ist na futbalovy zapas…